04 March, 2012

At lave et indeks over filer i subdirectories



Jeg savnede en metode til at lave en oversigt over filerne på min pc. Efterhånden bliver mere og mere jo digitaliseret. Fx kan det være vanskeligt at finde ud af hvor et bestemt stykke musik måtte befinde sig i bibliotekerne. Derfor lavede jeg denne bash-fil


#!/bin/bash
# Laver en fil med oversigt over samtlige filer i et underkatalog
find > samlet-index.txt

Ved hjælp af grep eller en php søgning på en streng kan man herefter finde en oplysning. Hvis jeg vil vide noget om mine egne udgydelser kunne man skrive:

# cat samlet-index.txt | grep thykjaer

Resultatet ville blive noget a la dette:


./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/zohar.pdf
./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/noter feddersen 2006.odt
./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/mithras
./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/mithras/mithras-kulten.odt
./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/mithras/g_kaminski.png
./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/mithras/san_clemente_gang.JPG
./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/mithras/San Clemente Mithraeum triclinium.JPG
./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/mithras/harpocrates_budge1904.jpeg
./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/mithras/ss1a.gif
./tekster/0010 per thykjaer jensen instruktioner og bordtaler/artikler/kabbala_castellumNovum.pdf

Ved få manipulationer kan resultatet konverteres til XML, HTML eller noget andet der er mere brugbart på en computer. For nogen tid siden lavede jeg en PHP-sag, der på samme vis kan søge efter en streng i en fil. Resultatet vil blive noget a la ovenstående.

No comments: