10 November, 2011

Hvilken Linux version skal jeg vælge?

Ubuntu med Unity er en sløv tante på min server, der har mere en fire år på bagen. Opstarten varer flere minutter, faktisk er den mere sløv end Windows på arbejdet. Og det er jo ikke så godt. Så tiden er nok inde til at skifte til en linux-klon, der er knap så ambitiøs mht. hardware. Til gengæld skal det heller ikke være alt for bøvlet at installere webcams, kameraer, lyd og hvad jeg ellers leger med.

Så spørgsmålet er: hvilken Linux skal erstatte Ubuntu?

Det er i øvrigt lidt trist sådan at tage afsked med den sydafrikanske distribution. Ubuntu var den første distribution, hvor jeg for alvor følte mig hjemme. Det var dengang jeg byggede en skrammelcomputer af to kasserede arbejdscomputere. Ubuntu var dengang lynhurtig - og i modsætning til andre distributioner, så kunne Ubuntu administrere pakker på en mere elegant måde end fx Mandriva og senere SuSE.

Nå, det begynder vel med en backup.

Tænke, tænke...

No comments: