13 November, 2011

Debian installation

Installationen af Debian forløb problemfrit; men over nettet tog installationen det meste af en dag. Årsagen var at jeg ikke overvåger computeren hele tiden. Der kunne godt gå et par timer mellem hvert "ja" eller "nej". Og så trækker det jo ud.

Jeg havde håbet på en kommandoprompt; men så basalt endte det ikke i denne omgang. Den grafiske installationsdimmer ledte gennem alle faser. Og da jeg sagde ja til et grafisk skrivebordsmiljø, så blev det til Gnome.

Nå ja, så lad gå da. Jeg var ellers på nippet til at vælge noget andet. Men hva' ... Gnome plejer jo at være ok, og man skal ikke altid efterligne Linus, vel?

Efter at ha' rodet i laaaang tid for at få et Java plugin til at virke i Iceweasel (= Firefox) tænkte jeg, at der måske manglede en pakke. I synaptic søgte jeg på en kombination af jre og mozilla. Resultat:
"Java Plug-in enables applets written to the Java Platform 6
specification to be run in Mozilla and other web browsers.
Java Plug-in comes with the Java Runtime Environment (JRE)."
Det lød ... rigtigt. Pakken blev installeret, og så virkede sagerne ellers. Nu kan jeg gå på netbank og e-boks med Iceweasel. Og her yder Redmond-vennerne i banken sikkert ikke support.

Til nu har den eneste "konfigurationskamp" været Java.  Alt andet er forløbet aldeles smertefrit.

  • MP3 understøttes
  • Flash kunne installeres, da jeg fandt ud af at slå de sjove arkiver til i > Indstillinger > Arkiver - og så var der ellers adgang til alt det sjove: codecs, Flash og hvadvedjeg.
Mht. programmer passer Debian fint i mit kram. Jeg kommer nok til at savne Ubuntu One og den fine integration med Tomboy Noterne. Her må der findes en løsning.

No comments: