04 January, 2011

Linux Mint på ny PC


OK, det er måske ikke det mest ekstreme valg at prøve en Debian / Ubuntu variant; men Linux Mint har fået fine anmeldelser. Linux Mint er med på dvden med Linux User and Developer /95. Da jeg alligevel skulle til at finde en distro, så prøvede jeg Linux Mint på en HP EliteBook 2540p.

Alt virkede i ét huk! Brugergrænsefladen er meget lækker, de grønne nuancer rammer nok et eller andet i mit lektorhjerte. Efter at have prøvet interfacet var beslutningen ikke så svær. Det er den distro jeg vil prøve på arbejdspcen.

Installationen. Her er ikke meget at fortælle. En to-tre spørgsmål om land, tastatur, brugernavn og kode... vistnok. Det var det. Installationen tog ca. 10 minutter. Herefter valgte jeg at efterinstallere multimediecodecs og programmerne fra dvd udgaven, Et popupvindue foreslog dette.

Og så kører Linux Mint ellers. Linux Mint ankommer med en række af de programmer jeg anvender dagligt: Open Office, GIMP, Pidgin, Gnome MPlayer, VLC og Compiz Settings Manager. Jeg testede om browseren havde installeret flashplugin - og det havde den (måske var flash en del af codecinstallationen, hvad ved jeg?) Fra et multimediesynspunkt en fornuftig serie af programmer.

Umiddelbart ligner brugergrænsefladen mere noget fra SuSE eller XFCE end Gnome. Men Gnome er det alligevel. Forskellen er blot, at Linux Mint bruger en speciel menu. Dokumentationen siger, at den er inspireret af SuSEs menu Slab; men menuen er specielt udviklet til Linux Mint. Eftersom der er tale om Gnome, så kan man tilføje flere menulinjer (jeg plejer at bruge to - foroven og forneden).

Menuen har et søgefelt. Man kan vælge mellem at se alle programmer eller blot en liste over foretrukne. Programmerne på foretrukne kan tilføjes eller fjernes ved et højreklik. Menuen virker gennemtænkt og brugervenlig.

Som regel skal man efterinstallere nogle programmer, i mit tilfælde er det ikke så mange; men Skype, VYM (mit foretrukne mindmap), plugin med terminaladgang til mapper i Nautilus, Gpodder (henter podcasts) og pyching (Yi Ching programmeret i Python) er ikke standard i nogen distroer, så vidt jeg ved. Dropbox skulle også installeres - og så er der ellers adgang til de artikler og filer, jeg arbejder på lige nu.

Til sidst blev noterne fra Tomboy synkroniseret med tomboyweb - og så var der adgang til alle de kreative gule lapper, der synkroniseres via nettet, således at jeg har adgang til de samme noter på alle de linux-computere, jeg bruger. Der mangler lidt småting, såsom adgang til medie- og filserveren med ssh; men det er en meget simpel operation.

Popupvinduet, der kommer op ved log on, kommer frem ind til man beder det om at lade være; men det er faktisk værd at se på de mange gode links til dokumentation om Linux Mint og Linux generelt. Teksterne er velskrevne og gennemarbejdede - og de tager hensyn til nybegynderen.

Det samme kan naturligvis siges om Ubuntu, så hvis der er brug for noget uddybende, så bruger Linux Mint jo en velkendt "gameengine".

Nu skal man jo først bedømme et system efter nogen tid; men ind til videre tegner Linux Mint altså lovende. Hvis jeg skulle anbefale en linuxvariant til multimediedesignere, så er Linux Mint absolut en kandidat, men måske skal Ubuntu Studios programpakke efterinstalleres for at få lyd, 3D og videoredigering med. Den ultimative Linux Multimedia Distro må ligge et sted mellem de to.

No comments: