18 November, 2010

MS Word - dokument pist væk

Efter at have arbejdet med et dokument, og gemt det behørigt - forsvandt det tilsyneladende fra min harddisk. Men det kan jo ikke lade sig gøre, vel? Sært med et tekstbehandlingsprogram, der dematerialiserer filerne...

Jeg tænkte, ildsprudlende som en drage: "Dette amatørprogram er ren spild af tid. Had er et stærkt ord; men passende i denne sammenhæng. Jeg hader at arbejde med et program, der forhindrer mit arbejde...." Og lignende ord, med samme udgangseffekt.

Hmmm... så blev jeg stædig.... og åbnede et lignende dokument fra samme server. Ved at vælge "Gem som" kunne jeg undersøge, hvor systemet mon gemmer filer, der er åbnet på nettet. Filer fra nettet åbnes naturligvis i

# C:/Users/BRUGER/AppData/Local/Temp/

Aha! Ja, det ved enhver vel, der har taget en MSCE, eller som kan gætte systemernes arbejdsgange.

Løsningen må altså være at åbne denne mappe. Der måtte min fil simpelt hen ligge! Heureka. Et stykke kage, som englænderne siger. Men... denne mappe kan brugeren naturligvis ikke se, søgeprogrammet undersøger den heller ikke - og den er under normale omstændigheder aldeles usynlig for brugeren.

Løsningen blev at få stien til mappen vist som en streng og kopiere den (et trick man også bruger i linux-verdenen). Strengen blev sat ind i mappefeltet i Windows filbrowser. Og så var der adgang til de hellige haller med skjulte temporære filer.

Da jeg omdøbte filen lå den med andre ord i en mappe, som skjules for brugeren. Jeg antog fejlagtigt, at filen ville ligge på skrivebordet eller i dokumentmappen.

Er dette brugervenlighed? Næppe. At et program gemmer en fil i en mappe, der er usynlig for brugeren - og en mappe som ikke gennemrodes af operativsystemets søgefunktion - det er upraktisk og unødvendigt bøvlet.


No comments: