01 August, 2010

Rygel

Rygel kan dele mapper med et Sony Bravia TV. Rygel og dens plugins installeres via synaptic. Der følger kun en yderst sparsom vejledning med. Lige nu kan jeg browse directories; men ikke se billeder og videoer. Det er ikke helt tilfredsstillende; men det kan være et spørgsmål om rettigheder på min LAN.

  1. Rygel sættes op i System > Preferences > Rygel Preferences
  2. Derefter køres rygel via en prompt:
    # rygel
    (når sagerne virker skal rygel selvfølgelig afvikles ved opstart)
  3. Tjek om noget kører ved at gå ind på webadressen og portnummeret i en browser. Jeg brugte wlan0 og et mere eller mindre tilfældigt portnummer som vores TV omgående fandt.
Jeg vil tro, at det kan handle om rettigheder (jeg deler fra et ntfs-formatteret drev) og opsætning af en konfigurationsfil. Mon ikke der ligger noget spændende i /etc?

I første omgang ville jeg undersøge, om der var et problem i at dele filer fra et ntfs drev. Derfor delte jeg en enkelt mp3-fil fra en mappe i Ubuntu. Det virkede! Sony Bravia fandt min mp3 - og musikken fra serveren kunne afspilles. Det samme burde virke for fotos.

No comments: