28 July, 2010

Windows 7 ustabilt

Windows 7 kunne af en eller anden grund ikke starte her til morgen. Systemet forsøgte i mere end et kvarter at reparere sig selv. Jeg valgte at varmboote, og forsøge at boote i Ubuntu, selv om der er tale om en wubi, der principielt er installeret som et windowsprogram. Linux var 10 sekunder om at reparere disken; men Windows kan ikke startes.

Hvis Windows 7 bliver ude af stand til opstart efter 7-8 måneder, så er det nok på høje tid at partitionere harddisken og skabe en linuxpartition. Jeg bruger kun windows til spil og netbank, så det gælder om at beskytte de vitale data.

HP / Compaq har desværre sat windows sådan op, at jeg ikke kan komme ind i en kommandoprompt og foretage tjek og reparationer. Programmet staller. Så nu er der kun tilbage at foretage en backup af Ubuntu med systemindstillinger. Genindstallere hele Windows, og at lægge en ny variant af Ubuntu ud igen...

En reparationsdisk blev forsøgt. Intet held her.

Efter mange reboots (a ½ time pr. stk.) fandt opstartreparatorprogrammet en fejl. Måske var det efter at Knoppix havde repareret de to ntfsdrev via ntfsfix at det lykkedes. Men nu kan jeg komme ind i windows.

To filer virker ikke:
  • webio.dll
  • srvcli.dll
Det trådløse netværk er nede, fejlfinding virker ikke, lan-netkort finder windows heller ikke. Men nu er jeg da inde i mine data.

Desværre er løsningen at reformattere harddisken. Det betyder samtidig, at min wubi ryger en tur. Næste gang laver jeg en selvstændig partition til linux.

No comments: