07 March, 2010

Wacom Bamboo Tablet

Den virker rigtig fint når man bruger Windows og GIMP.

Linux har jeg ikke haft held med endnu, når det gælder Bamboo. Og det er træls, for jeg foretrækker at arbejde i et linux-miljø. Vejledningen er en sag for ingeniører eller nørder med hang til næppe fungerende compilere: http://linuxwacom.sourceforge.net/

En masse filer, der skal kompileres uden særligt gode forklaringer på hvad man egentlig foretager sig - eller hvad man gør hvis skidtet ikke virker, xorg.conf der skal ændres manuelt (med deraf følgende farer for crash). Ud fra et brugervenlighedssynspunkt er driverudviklernes brugersupport håbløs.

Visse brugere hævder ellers at sagerne virker på Ubuntu og Archlinux; men jeg har ikke haft det samme held med disse distributioner. Mange brugere har dog også problemer her, så jeg er ikke helt alene. Men jeg har set, at Fedora har wacomdriveren med i yum - og set at Mepis har en konfigurationsmenu til wacom tablets som standard.

Måske skulle man skifte distro?

Jeg har nu prøvet en hel aften, og det må altså være nok til at konstatere, at denne dimmer nok er lettest at anvende i Windows. Jeg vil tegne - ikke kompilere...

Men det er lækkert at tegne med Bamboo i GIMP, og skal det være i Windows Vista - så tager man det med.

No comments: