30 December, 2009

Ubuntu 9.10 problemer med installation på HP MIni

Det er vanskeligt at fremstille en bootUSB til HP mini. Ved boot gives en meddelelse om at man skal bruge en anden udgave af Ubuntu (Amd64 eller i386). Uanset om jeg bruger den ene eller den anden kommer fejlmeddelelsen.

Wubi installationen blev desværre ustabil, så den er fjernet.

At installere Ubuntu på HP Mini er åbenbart vanskeligt.

Lige nu downloader jeg Netbook Remix .iso. Et eller andet sted har jeg set, at man skal bruge .iso til cdrom og .img til usb. Måske skal jeg lede efter en .img version...

Har nu prøvet:
  • i386 versionen - kan ikke boote
  • amd64 vdersionen - kan ikke boote
  • netbook remix - sort skærm, og man kan ikke stifte til en terminalsession og køre en dpkg-reconfigure xorg
Ubuntu opgives ind til videre. Så nu er spørgsmålet, hvilken linux distribution virker?

HP Mini
Efter nogen googlen fandt jeg ud af at at HP Mini kun booter fra en usb, når man taster F9. Men desværre er Ubuntu meget træg i boot processen. Ubuntu "staller" ved cups. Dette kan løses ved at tilslutte en netforbindelse. Herefter "staller" systemet fuldstændigt ved opstarten af X, og man kan ikke bruge en alternativ terminal (alt+ctrl+f2 virker fx ikke).

Måske skulle man følge ideen om den alternative Xubuntu installations model?

(Hvis det her havde været Windows, så var jeg allerede utålmodig)

Xubuntu
Booter til startmenuen; men kommer ikke videre derfra.

Forsøgte igen ubuntu
Men uden helt. Denne gang fandt jeg ud af, at man kan lave en række bootsettings i menuen. Tast esc og derefter skriv fx help i menuen. Så kommer en række bootoptions. Prøvede en 14-15 gange med forskellige settings. Fandt ud af at root ikke kunne mounte et filsystem. Og nu er jeg ærlig talt træt af at prøve at installere Ubuntu via en usb. Selv med linux har tålmodigheden en grænse...

Ubuntu droppet...
Efter at have prøvet mange varianter af Ubuntu, så må jeg kaste håndklædet i ringen i denne omgang. Ubuntu kan tilsyneladende kun installeres via Wubi, og det er en ustabil løsning, fordi systemet går ned når Vista går ned.

Så nu vil jeg prøve nogle andre distributioner af linus .... ideer ...

Gav Ubuntu et par chancer mere. Fulgte instruktioner på diverse officielle sider; men enten kan systemet ikke boote - ellers staller det når man man når til X. Eftersom systemet ikke har læst sig selv ind, så kan man ikke arbejde som root / sudo.

Tålmodigheden hænger i en meget tynd tråd. Jeg har prøvet at installere Ubuntu i en lille uges tid nu uden held.

... endelig sker der noget ...
Jeg var lige ved at smide Ubuntu ud med badevandet; men så undersøgte jeg om Wubi var fjernet ordentligt fra Windows. Der var adskillige henvisninger til Wubi, som jeg fjernede efter en søgning i regedit på Vista. Der lå desuden nogle mapper på Windows fra den gamle installation. Efter at have fjernet disse mapper kunne Ubuntu installeres via Wubi. Nu har jeg læst, at man kan partitionere disken og installere Ubuntu permanent inde fra Wubi. Det bliver næste projekt.

Det holdt hårdt.

No comments: